KLIMANØYTRAL: Kjøper du modellen fram fra Stereo Skis får du med klimakvoter på kjøpet, som skal gjøre skia klimanøytral. Fine opplevelser i fjellet er også med på kjøpet. Foto: Stereo Skis

UTSTYR: Norsk, klimanøytral ski

Skimerket Stereo lanserer skia Fram, som har klimakvoter inkludert i prisen.
Merke: Stereo

Kjøper du skia får du med en klimakvote som dekker 300 8-timers skidager.

Gründer og daglig leder Jens-Martin Johnsrud i Stereo Skis er innrømmer at selskapets bidrag ikke er det største, men mener det er viktig å gjøre alt for å ivareta skigleden – samtidig som vi kan ta vare på miljøet.

– Gjør det dyrere å forurense for verstingene

– Fram leveres med en unik kompensasjon som garanterer at den som kjører på skien er klimanøytral i hele skiens levetid. Vi har sammen med Chooose laget en løsning hvor kjøp av skien inkluderer klimakvoter, sier Johnsrud, som sier dette er helt enestående i skiindustrien.

– Men betyr ikke det at man bare betaler litt ekstra, og forurenser like mye?

– Nei, det vil jeg ikke si. Chooose er en norskutviklet tjeneste som gjør mennesker klimanøytrale ved hjelp av klimakvoter. Hensikten er å la vanlige folk, merkevarer og events «stjele» klimakvoter fra markedet, slik at det blir mer kostbart for de store, forurensende industriene å kjøpe seg rett til å forurense CO2. Dermed forurenser de mindre.

Stereos bredeste

Fram er for øvrig den bredeste Stereo-skien, konstruert i karbon og glassfiber. Det skal gi lav vekt og gode kjøreegenskaper, og er ifølge Johnsrud ei ski for dyp snø.

FRAM: Ny modell fra Stereo denne sesongen.

– Fram er inspirert av pionerene, de som våget å gå lenger for å utforske nye landskap. De tidlige ekspedisjonene på slutten av 1800-tallet i polare områder var også blant de første klimaforskerne, og sånn sett er Frams klimanøytralitet en hyllest til de som satte fundamentet for vår klimabevissthet, sier gründeren.

Utvidet distribusjon

Stereo Skis produseres på Åre Skidfabrik i Sverige, og det norske skimerket har utvidet distribusjonen kraftig foran denne sesongen.

– Vi har fått distributør i Japan, Russland og Frankrike, og de øvrige landene i Sør-Europa var svært nysgjerrige på norske ski på årets ISPO-messe i Tyskland. Skiene våre produseres i tillegg i Skandinavia, noe som fører til kortreist produksjon og topp kvalitet, sier Johnsrud.

Annonse
Annonse
Annonse