RACING: Brage har i år fått muligheten til å kjøre alle world-cupene i europa med dekt reise og fullt teamstøtte. Foto: @the_hills_are_alive

Brage's debut i Eliteklassen i utfor

Brage Vestavik har i år tatt steget opp fra junior til eliteklassen og signert hos Mondraker. Vi slo av en prat for å finne ut hvordan livet på et profflag egentlig er.

– Halla Brage! Hvordan går det?

– Halla! Nå går det veldig bra! Full lifestyle og masse trening og shredding. Jeg bor i et fett hus i Schladming med en familie som driver B-laget som jeg er en del av. Utrolig hjelpsomt å ha muligheten til å bo her nede, tilnærmet optimale treningsforhold.

– Hvordan har sesongen din vært så langt?

– Sesongen har vært bra, ikke helt stang inn resultatmessig, men man ikke forvente så mye første sesongen i elite. Jeg lærer nye ting hver helg og finner ut av problem jeg har hatt tidligere. Hittil har jeg stort sett vært fornøyd med syklingen min, og jeg gjør det veldig bra på trening, så det gjelder bare å få kjørt fulle runs så fort som jeg vet jeg kan, når det gjelder.

– Du er med andre ord ganske fornøyd med teamet du er på nå? 

– Ja wow, MS Mondraker teamet er i fyr og flamme om dagen, med både Brook Macdonald og Laurie Greenland på pallen nå siste cupen og Team Overall i Val di Sole føler jeg at vi er i støtet. A-laget var i Schladming for noen uker siden for å trene, og jeg fikk syklet endel med de da. Det var sjukt godt å føle at jeg kunne sykle seksjoner og linjer like fort som det de gjør. Jeg må bare bli flinkere til å kjøre fulle runs fort, jeg har gjort det ganske bra på treningene og i IXS-cupen i Slovenia fikk jeg 18. Plass og slo de fleste som kommer før meg nå. Tror det har med at det er litt chillere stemning og mer trening der. I world cup’en går det vanligvis seks timer fra siste treningsrunnet og fram til kvalliken så det er nok det mest utfordrende aspektet ved racing.

SHRED: Her sykler Brage bak Brook Macdonald som kom på 3. plass under den siste verdenscup'en i Vallnord Andorra.

Fri Flyt arrangerer tur til Andorra i August, les mer om det her.

– Hvordan er det å kjøre world cup’s nå, sammenlignet med i fjor?

– Det er en litt annerledes følelse, jeg kan slappe av mer, men samtidig kan jeg ikke det. Jeg har ikke hatt det presset med team og sånt i fjor men i år er det et stort system som er bak deg. Så man må jo prestere, det er jo mye spenn i det opplegget her. I tillegg kjører jeg jo i elite i år. Alle som kjører i den klassen her er jo i verdenstoppen, jeg konkurrerer rett og slett med de beste i verden så det er kanskje litt mer psykisk belastning også. Det er ikke noe tull lengre, det er nå det gjelder. Om det skal bli noe så må det skje nå og de årene her fremover. Det er en ganske vill følelse.

– Hva vil du si er den største forskjellen på å være på et sponset team kontra å reise rundt alene eller med landslaget?

– Nå blir alt fikset, jeg trenger ikke fokusere på å fikse sykler og mat osv. Det blir ordnet for meg, har jo et team bak i ryggen min som jeg kan lene meg litt på. Ikke minst det med reservedeler, har jo en buss full av deler og verktøy. I fjor så måtte jeg løpe rundt i pit-området for å låne en kompressor for å få satt opp et nytt dekk, i år er alt sånt i team-bussen. I fjor måtte vi jo betale for det meste også så det aspektet med å slippe å tenke på at å ødelegge en del og det koster penger å fikse det, gjør det veldig mye lettere å fokusere på å sykle så fort jeg kan.

– Hvordan er det å være i utlandet i så lange perioder av gangen?

– Det er ganske sjukt ass, har vært borte i sånn elleve uker av gangen. Tiden her går utrolig fort så de ukene her føles som to uker, jeg rekker nesten ikke tenke over hva vi gjør her før det er over. Før så hadde vi kanskje to utenlandsturer i året mens nå er jeg i et nytt land hver helg. Det er helt sjukt fett, det er jo dette jeg har jobbet hardt for i mange år. Jeg merker det veldig på sykkelformen at jeg får syklet masse uten å måtte tenke på så mange andre ting og jeg har blitt teknisk mye bedre. Og for å toppe det hele så er jeg jo på team med Brook og Laurie som jeg har sett opp til i så mange år, virkeligheten er fetere når man jobber hardt for å oppnå det man vil.

LEK: Det er ikke bare racing hele året, man må ha tid til å leke litt og.

Via Instagram fikk leserne mulighet til å stille brage spørsmål, her er noen utvalgte da flere måtte sensureres.

– kan du backflip?

– Haha! Aldri kunnet backflip, ikke på trampoline engang. Tror jeg gjorde det en gang i foampit når jeg var helt liten men aldri hatt noe feeling på backflip ass haha! Jeg tar frontflip på ski og trampoline, og har treern (360) inne på noen hopp men den backflippen psyker meg så sjukt ut.

– Hva er greien med barten?

– Shit barten er borte ass! Det var et uhell egentlig, jeg får vanligvis hjelp til å klippe den men på søndag skulle jeg klippe den selv og den ble så stygg at jeg bare måtte bare barbere den bort hahah! Men den kommer tilbake! Første gang jeg grodde den tok det et år, nå tar det noen uker bare. Opprinnelig var det bare fordi det var gøy og fordi alle andre synes den var stygg, nå er jeg blitt så vant til den at jeg liker å ha den der. Tror nok at om jeg hadde vært i stand til å gro en skikkelig fint bart hadde jeg nok droppet det haha!

– Er du ofte hjemme?

– På vintern er jeg mye hjemme, men nå i sommer har jeg sånn totalt 1.5 uke hjemme eller noe sånt. Det er rett og slett mye bedre treningsforhold her nede, så det er ikke så hensiktsmessig å være mye i Norge. Til vintern skal jeg prøve å reise så mye som mulig men det blir nok endel hjemme for å trene styrke osv. I år hadde jeg ingen dager med sykling før sesongen startet litt så må prøve å få jobbet opp litt kapital sånn at jeg får reist på vinteren for å sykle. Livet som privateer er ganske mye hardere enn man tror. Reiser og deler er så sinnsykt dyrt.

– Skal du på huckfest?

– Rekker ikke det i år dessverre, skulle gjerne dratt dit men kanskje best for alle at jeg ikke tar turen haha!

– målet for sesongen?

– Jeg må bare jobbe hardt og prøve å kvalle til finalene, har gjort det en gang men er flere runder igjen. Hovedsakelig skal jeg ha det gøy og lære mest mulig.

– Hvilke tips vil du gi til noen som vil bli god i downhill eller enduro?

– Du må bare ha det fett, lek hardere, sykle og tren mer og hardere enn alle andre. Det aller viktigste er at du må sykle mye, det tekniske nivået på syklingen nå er så sjukt høyt at om du skal hevde deg må du ha så mange timer med sykling som mulig. Bruk vinteren til å trene, jobbe og reise slik at du har en god base når sesongen starter.

Annonse
Annonse
Annonse