POPULÆR TREND: Enduro har for alvor fått fotfeste i Norge. Her er John-Ola Buøy under NesbyEnduro 2015. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Disse syklene bør du sjekke ut i år

Skal du ha ny endurosykkel før sesongen starter for alvor? Da bør du sjekke den listen først.

Av alle trender som har truffet det internasjonale terrengsykkelmiljøet, var kanskje rittformen enduro den minst overraskende. Enduroritt appellerer både til tursyklisten med fokus på lek fremfor trening, til puristen som først og fremst bruker ritt til å oppleve nye steder og stier og til fartsfanatikeren som ligger i hardtrening gjennom vinteren for å gruse konkurrenter gjennom sommeren. Konkurranseformatet er tilbakelent, sosialt og prakka fullt med god stisykling, uten at man mister driven som et ritt bør ha for å være nettopp det.

Denne artikkelen er en del av Fri Flyts løsning for abonnenter. Les flere, ekslusive saker her.

At du trenger en spesiell, dedikert terrengsykkel for å delta skal ingen påstå, men det er en gruppe sykler som egner seg bedre enn andre, og må nærmest regnes som obligatorisk for solide plasseringer på de este rittene i Norge. Syklene i denne kategorien har som regel rundt 150-160 millimeter vandring foran og bak. Noen litt mer, noen litt mindre. Du kan komme deg unna med en lettere stisykkel i enkelte ritt, kanskje til og med spare tid.

Men som en generell anbefaling vil vi løfte frem syklene som vi tidligere kalte topptursykler eller grove stisykler.

Har du lest denne? Dette er Norges beste endurosyklister

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NEST BEST: Espen Johnsen under enduro-avslutningen i fjor. Foto: Tore Meirik

Til forskjell fra mange stisykler er gjerne ga ene og tidvis bakdemperne kraftigere. Med det menes det at de er dimensjonert for enda røffere behandling, og i de dyrere prisklassene finnes gjerne dempere som har flere justeringsmuligheter og mer avansert teknologi.

Sjekk denne saken: Tigermamma og Norges beste endurosyklist

Sistnevnte spiller ikke så stor rolle om du ikke er interessert eller innehar kompetansen på demperne, men om det går fort og hardt for seg, er en stiv gaffel og dempere som ikke går varme en fordel uansett dine mekanikerevner.

Kraftige bremser er like viktig som på utforsykler, og en heve-/senkepinne er en nødvendighet, siden du kommer til å ønske å heve setet i tråkkepartier og motbakker der pulsen er høyest. Som alltid spiller også her dekkene en stor rolle, men du må nok belage deg på å kjøpe et ekstra sett eller to, for å kunne skifte ødelagte dekk og skifte dekk om det plutselig skulle komme en regnstorm av episke dimensjoner.

Les også: Sverger til 29”

Og for all del: Du behøver ikke å stille i ritt eller akseptere begrepet enduro på noe som helst vis. Så lenge du sykler oppover bare for å komme til
skikkelige utforkjøringer, hvor det skal kjøres for fullt, vil du trives på disse syklene. Om du synes trend og hype er like interessant som å klippe gresset, er syklene likefullt ravende festlige.

Her ser du utvalget av sykler:

Cannondale Jekyll Carbon 2

Fakta om Cannondale Jekyll Carbon 2

PRIS: 54 200,-
RAMME: Karbon
HJULSTØRRELSE: 27,5
GAFFEL: Lefty SuperMax Carbon 2.0
DEMPEVANDRING F/B: 160mm/160mm-95mm
GIR OG DRIVVERK: SRAM x1/X01
BREMSER: SRAM Guide RS
STYREOPPSETT: Cannondale C1 780mm styre på FSA Gravity Light stem
SETEOPPSETT: WTB Silverado Team sete på KS Lev setepinne
HJUL: WTB Frequency i25 felger på Formula nav
DEKK: Schwalbe Hans Dampf Snakeskin 2.35 Performance
STØRRELSER: S, M, L, XL

ELEGANT: Slik ser Cannondale Jekyll Carbon 2 ut.

Kanskje litt i strid med Cannondales tidligere varianter av grove stisykler, er Jekyll overraskende nett og elegant. Men tro ikke for et sekund at dette er en slapp nudel av en sykkel.

Skulle du være bekymret for hva Jekyll tåler, er det bare å sette på en inspirerende film med Jerome Clementz, som aldri sykler annet enn lynraskt og hardt med sedvanlig fransk dra-på-stil.

Har du lest denne? Hjul du vil misunnes

Lav vekt gir allikevel en viss allsidighet, ytterligere forsterket med muligheten bryteren på styret gir til å nesten halvere vandringen bak. Så navnet fortjener den, bare husk at den også innehar Mr. Hydes aggresjon. 

BMC Trail Fox 03

Fakta om BMC Trail Fox 03

PRIS: Ukjent
RAMME: Aluminium
HJULSTØRRELSE: 29
GAFFEL: RockShox Pike RC
DEMPEVANDRING F/B: 1160mm/150mm
GIR OG DRIVVERK: SRAM GX1/X1 1x11
BREMSER: Shimano SLX
STYREOPPSETT: BMC 750mm styre på BMC 45mm stem
SETEOPPSETT: Fizik Nisene sete på Fast Ace setepinne
HJUL: DT Swiss E512 felger på SRAM nav
DEKK: Onza Ibex FRC60 2.4
STØRRELSER: S, M, L

SVEITSISK: Slik ser BMC Trail Fox 03 ut.

Med sin topografi skulle man tro at sveitsernes sykler er gjennomtestet hva angår bratt og
 rask sykling. Geometrien er tydelig rettet mot nedoversykling.

Store hjul, 67 grader styrevinkel, korte kjedestag og 51mm fremløp på gaffelen tilsvarer trygg sykling i fart uten at det blir slapt og tregt. APS-opphenget er ikke ulikt DW-link, med
 to ledd som kobler hovedramme og bakramme sammen.

Les også denne: Rik manns sport

Cane Creek DB Inline-demperen byr 
på nok justeringer til å virkelig kunne nstemme sykkelopplevelsen. Med dønn solide utstyrslister og gjennomtenkt design burde det være liv laga for Trailfox i norske enduroritt. 

YT Capra al

Fakta om YT Capra al

PRIS: 28 990,-
RAMME: Aluminium
BAKDEMPER: Rockshox Monarch Plus R
HJULSTØRRELSE: 27,5
GAFFEL: RockShox Yari RC
GIR OG DRIVVERK: SRAM GX
BREMSER: SRAM DB5
STYREOPPSETT: RaceFace Æffect styre og stem
SETEOPPSETT: SDG Duster sete på Rockshox Reverb setepinne
HJUL: DT Swiss E1900 Spline
DEKK: Maxxis High Roller II
STØRRELSER: S, M, L, XL

UNG: Slik ser YT Capra al ut.

I selskap med alle de store merkene, er YT et relativt ungt selskap. Startet i 2006, tuftet på å levere gode sykler til konkurransedyktige priser. Det har de ikke sluttet med, og selv om de ikke har vokst seg like store og brede som sine landskamerater i Canyon, har de likevel gjort seg bemerket.

Da først og fremst i de mer gravitasjonsbaserte grenene 
i sykkel som utfor og dirt med superstjerner som Andreu Lacondeguy og Cameron Zink.

Les denne: Sogndal lader til enduro

Capra-modellen er deres enduro-alibi. Superslakk styrevinkel, freske farger, karbon eller alu-ramme og mye utstyr for pengene burde friste mang en norsk syklist i 80/20-serien. Med norsk importør
 i ryggen burde man kunne føle seg trygg til tross
for at det er netthandel også. Den franske endurostjernen Bryan Regnier er karismatisk frontfigur i Enduro World Series.

GT Sanction Pro

Fakta om GT Sanction Pro

PRIS: 39 999,-
RAMME: Aluminium
BAKDEMPER: Fox Float X
HJULSTØRRELSE: 27,5
GAFFEL: Fox Float 36
GIR OG DRIVVERK: Shimano XT
BREMSER: Shimano SLX
STYREOPPSETT: RaceFace Chester styre og stem
SETEOPPSETT: WTB Silverado Race SL sete, KS Lev setepinne
HJUL: Shimano SLX nav, Stans Rapid felger
DEKK: Maxxis High Roller II 2.4
STØRRELSER: S, M, L, XL

KOMPROMISSLØS: Slik ser GT Sanction Pro ut.

GT signerte i forkant av 2016-sesongen Anneke Beerteen til endurosatsingen, og Sanction vil være hennes verktøy til Enduro World Series. Og dette er ikke en sykkel som later som om den er noe annet enn nettopp det; et rent verktøy for å dra inn pallplasser i EWS.

170mm vandring foran og 66 grader slak styrevinkel i kombinasjon med brede dekk på lette hjul antyder at dette er en konkurransesykkel, og ikke for stier av det lette slaget.

Les denne saken: Braaap-sykkelen

Altså er ikke dette en sykkel som blir med på et 8020-ritt en dag og langtur over Rondane dagen etter. Om enduro er et kompromiss mellom utforsykling og stisykling, kan Sanction regnes som kompromissløs. 

Canyon Strive AL 6.0 Race

Fakta om Canyon Strive AL 6.0 Race

PRIS: 21 599,- + mva og frakt
RAMME: Aluminium
HJULSTØRRELSE: 27,5
GAFFEL: RockShox Pike RC
BAKDEMPER: RockShox Monarch Plus R DebonAir
GIR OG DRIVVERK: SRAM GXx11
BREMSER: SRAM Guide R
STYREOPPSETT: RaceFace Respond styre og stem
SETEOPPSETT: SDG Circuit sete, Rockshox Reverb Stealth setepinne
HJUL: DT Swiss E1700 Spline
DEKK: Maxxis Highroller II og Minion semislick 2.3
STØRRELSER: S, M, L

BILLIG: Slik ser Canyon Strive AL 6.0 Race ut.

Vi er langt forbi punktet hvor man bare kunne avfeie Canyon som et billig internettmerke. Tyskerne 
tar utvikling seriøst, og endurosykkelen Strive ble tråkket til en solid andreplass sammenlagt i Enduro World Series før Fabien Barel la opp. Nå er det nærliggende å tro at den kunnskapsrike franskmannen vil bidra med mye input på produktutvikling.

Les denne: Söta brors endurosatsing

Men ikke for det, den nåværende sykkelen har alt du trenger. Særegent for Strive er deres shapeshifter-teknologi, som gjør at du kan endre både vandring og geometri med et hendeldytt og litt jukking.

Teknologien er heller ikke bare forbeholdt toppmodellene. Er du opptatt av å kunne gønne
på nedover, men likevel tråkke deg opp frem med æren i behold på stitur, bør streberen fra Tyskland sjekkes ut. Strive kommer i ”vanlig” og ”race” geometri, hvor sistnevnte byr på et lenger overrør for de som trives i høy fart. Billig er den også! 

Trek Slash 9.8

Fakta om Trek Slash 9.8

PRIS: 59 000,-
RAMME: Karbon
BAKDEMPER: RockShox Monarch Plus RC3 DebonAir
HJULSTØRRELSE: 27,5
GAFFEL: RockShox Pike RC
GIR OG DRIVVERK: SRAM X1
BREMSER: Shimano XT

GITARIST: Slik ser Trek Slash 9.8 ut.

Nei, vi snakker ikke om gitaristen i Guns n' Roses, men en av de mest populære endurosyklene på markedet.

Slash er hakket grovere enn kompisen Remedy fra samme fabrikk, og byr på 160 millimeter vandring foran og bak, besørget av spesialkonstruerte Rockshox-dempere. Med en styrevinkel på slake 65 grader er det ingen tvil om at det skal dras på nedover, ei heller om at noe allsidighet her er droppet til fordel for ren fart.

Har du sett denne? Ta mer fart!

Om du ønsker å kombinere endurorittene dine heller med turer på Hafjell enn langturer innover marka, er Slash et dønn trygt valg som vil gi deg mye moro. 

Specialized Enduro Elite 650B

Fakta om Specialized Enduro Elite 650B

PRIS: 41 998,-
RAMME: Aluminium
HJULSTØRRELSE: 27,5
GAFFEL: Rockshox Pike RC
GIR OG DRIVVERK: SRAM X1/GX
BREMSER: SRAM Guide R
STYREOPPSETT: Specialized Demo styre, Specialized XC stem
SETEOPPSETT: Specialized Henge sete, Specialized Command Post Ircc setepinne HJUL: Roval
DEKK: Specialized Butcher/Slaughter 2.3
STØRRELSER: S, M, L

ERFARING: Slik ser Specialized Enduro Elite 650B ut.

Specialized var på ingen måte sent ute med å navngi syklene sine etter denne trendy grenen. Snarere tvert i mot, de var først ute før konkurranseformatet hadde fått navn.

Modellen Enduro har vært med i en årrekke i forskjellige inkarnasjoner. Specialized var en av de første produsentene som var ute med 29-tommere med mye vandring, men de har ikke glemt av de som måtte ønske seg mindre hjul.

Har du lest denne? Specialized satser på aluminium

En dyrere variant av denne er det vi trolig får se terrengsykkellegenden Jared Graves på i 2016, da han har gått fra kred-merket Yeti til ”the big S” før sesongskiftet. #enduro, der altså. 

Kona Process 153

Fakta om Kona Process 153

PRIS: 34 990,-
RAMME: Aluminium
BAKDEMPER: Rockshox Monarch RT
HJULSTØRRELSE: 27,5
GAFFEL: Rockshox Pike RC Solo
GIR OG DRIVVERK: SRAM GX
BREMSER: Shimano Deore
STYREOPPSETT: Kona XC styre/stem
SETEOPPSETT: SWTB Volt Sport SE sete på KS Lev Integra setepinne
HJUL: WTB STp i29 felger på Novatec nav
DEKK: Maxxis Minion DHF EXO 2,3
STØRRELSER: S, M, L, XL

TILBAKELENT: Slik ser Kona Process 153 ut.

Konas litt tilbakelente og joviale image har appellert til terrengsyklister siden tidlig nittitall. Process-plattformen tok markedet med storm da den kom for et par år siden, og 153 er den mest endurovennlige i familien.

Har du sett denne? Aaargh!!

Navnet kommer fra antall millimeter vandring på bakhjulet, og mens dette er en rask og kapabel sykkel for enduro-ritt, er den også en morsom sykkel til stisykling der fokus heller mot å få luft under hjulene mer enn å komme hjem med nye KOMer.

Med et av de laveste overrørene vi vet om, samt en typisk lang, lav og slak geometri, er dette et kremeksempel på dagens moderne geometri.

Så, la moroa begynne. 

Cuba Stereo 160 C:62 Race 27,5

Fakta om Cuba Stereo 160 C:62 Race 27,5

PRIS: 41 500,-
RAMME: Karbon
BAKDEMPER: Fox Float DPS
HJULSTØRRELSE: 27,5
GAFFEL: Fox Float 34 FIT4
GIR OG DRIVVERK: Shimano XT
BREMSER: Shimano XT
STYREOPPSETT: Race Face Ride 35 styre og stem
SETEOPPSETT: SDG Circuit MTN sete på Rockshox Rebverb setepinne
HJUL: Answer Atac EM Boost
DEKK: Schwalbe Hans Dampf / Rock Razor 2.35
STØRRELSER: 16, 18, 20 og 22 tommer

UNDERDOG: Slik ser Cuba Stereo 160 C:62 Race 27,5 ut.

2015 ble sesongen da den så langt ganske anonyme Greg Callaghan slo gjennom for alvor, og gjorde seg mer bemerket enn lagkameraten, det beskjedne franske esset, Nico Lau.

Sjekk denne: Veteranenes endurofest

Ikke bare fikk han underdog-stempelet, han viste at man heller ikke trenger 160 millimeter vandring, ved å vinne på en Stereo140.

Vi presenterer likevel 160-versjonen her. I langt mindre skrikende farger enn team-modellen får du en super-funksjonell utstyrspakke bestående nesten utelukkende av Shimano XT, med pålitelige Fox-dempere både foran og bak som holder et gjennomprøvd demperoppheng i gang. Aluminiumsversjoner finnes også. 

 
 
VIS KOMMENTARFELT
Annonse
Annonse
Annonse