OPPSUMMERT: Len deg inn i svingen, skyv høyre ski fram, trykk på ytterski, legg vekt bakover, armen fram og opp, spenn opp skia, nyt øyeblikket og repeter øvelsene fra bilde 1 til 6. Alle foto: Simen Berg

Pudder, for svingende

Den gode følelsen de fleste frikjørere leter etter ligger i løssnøen. Hvis du enda ikke har fått dreisen på puddersvingen, gir vi deg en leksjon.

Ivrig frikjører og telemarkentusiast Torkel Karoliussen har vært på konstant jakt etter puddersnø i mange år, og har god kontroll på telemarksvingen. Å sette en perfekt puddersving er en kunst som krever trening og innsikt – når det i tillegg gjøres med telemarkski, legges kronen på verket. En perfekt sving, enten det gjøres på alpint, snowboard eller telemark, har mange faste kvaliteter.

LES OGSÅ: Telemarkstøvler
LES OGSÅ: Telemarksko 

– Løssnøkjøring handler om å få skiene til å flyte. Hvordan man fordeler vekten mellom skiene, og fram og tilbake på skiene blir da veldig viktig, slik man tilter motoren på en båt for å få den til å plane best mulig i forskjellig fart, forklarer nordlendingen.– Først og fremst må tuppen opp, slik at skiene ikke dykker ned i snørn. Da må vekta litt bakover på skiene. Har du lite fart må du jobbe mye fram og tilbake med vekten og nærmest pumpe i snøen, eller «poppe» ut av svingen. Det kan minne om hoppsvingteknikk, ikke minst på telemark.

– Du kan lene deg bak i støvlene, ta fart ut i løssnøen og vrikke på rompa mens du henger der for å svinge, men da flyter man ikke på hele skia og før ikke spent opp skiene og lagt trykk i svingen – kanskje nettopp det som gir den gode surfefølelsen i pudder. Vekten må flyttes fram og tilbake på skiene i forhold til hvor man er i svingen, samt forhold til fart og underlag. Breie ski, og særlig ski med omvendt spenn eller rocker i snuten, flyter selvfølgelig mye lettere opp i snøen, man behøver ikke jobbe like mye og kan i større grad ha vekten midt over skiene gjennom hele svingen, fortsetter Karoliussen som understreker at man på telemark i tillegg må passe på å få bakskien med seg gjennom snøen siden denne følger passivt etter ytterskien gjennom svingen. Vektfordelingen mellom de to skiene blir derfor enda viktigere når du skal flytte mesteparten av vekten over fra den ene skien til den andre mellom svingene.

På bildene kjører Torkel på kortere og ikke så breie ski, uten rocker, slik at det må jobbes en del for å flyte. Teknikken i løssnøen blir veldig dynamisk, og du må hele tiden tilpasse deg etter underlaget, konsistens og dybde på snøen. Ikke minst når du kjører kortere svinger i mindre fart.
Foto: Simen Berg 

LES OGSÅ: Toppturer nær Oslo

1. Innled høyresvingen ved å overføre trykk til ytterski i svingen, og skyv høyre ski fram for telemarksving.

2. Len deg inn i svingen, før venstre arm opp og fram, trykk til for åspenne opp skia på kant i snøen.

3. Trykk til enda mer utover og bakover, og nyt øyeblikket midt i svingen.

4. Få skiene helt opp i snøen. Trykk til enda mer på bakskien for å bruke skienes spenst til å poppe ut av svingen. Løft armen videre for å sette stavtak.

5. «Popp» for å ta vekten av skiene og kom opp i snøen foran bytte til neste sving. Sett stavtak. Begynn overføringen av vekt til innerski og framski.

6. Samle skiene og fordel vekt tilbake på begge ski. Flytt vekt framover, løft høyre arm og skyv høyre ski framover for å komme inn i neste sving.

LES OGSÅ: Vinterens toppturcamper 

LES OGSÅ: Test av feller

 
 
VIS KOMMENTARFELT
Annonse
Annonse
Annonse